Mina Office/Adobe program har försvunnit? Vad gör jag?

Just nu uppdateras Office och Adobe Acrobat automatiskt på våra datorer. För att dessa viktiga uppdateringar ska kunna genomföras krävs det att programmen avinstalleras på en del av våra datorer, främst de med äldre installationer. Därför försvinner även ikonerna för dessa program från startmenyn.

Den senaste version av Office och Acrobat kommer att installeras automatistkt efter ett tag. Du behöver inte göra något aktivt.

Vad gör jag under tiden?

Office

Om du behöver använda Office innan programmet har installerats på nytt finns det två alternativ du kan välja:

  1. Det går utmärkt att använda Office via webben (https://office.du.se).
  2. Du kan själv påbörja installationen manuellt från Företagsportalen/Company portal. Där heter programmet Microsoft 365 Apps for Windows 10.
    Mer info om Företagsportalen/Company Portal: Hur installerar jag de programvaror jag behöver på min dator? - faq.du.se

Acrobat

Om du behöver använda Acrobat innan programmet har installerats på nytt finns det två alternativ du kan välja:

  1. Om du behöver läsa en PDF fil innan Acrobat har installerats kan du öppna filen med Microsoft Edge, högerklicka på filen och välja Öppna med -> Microsoft Edge
    FAQ Image

  2. Du kan själv påbörja installationen manuellt från kan du installera Office från Företagsportalen/Company portal. Där heter programmet Adobe Acrobat DC.
    Mer info om Företagsportalen/Company Portal: Hur installerar jag de programvaror jag behöver på min dator? - faq.du.se

Behöver du hjälp?

Om du behöver hjälp kan du självklart kontakta supporten via support@du.se. Försök gärna att beskriva så tydligt som möjligt vad du behöver hjälp med så hjälper vi dig så snabbt vi kan.

 

Den här artikeln hjälpte mig!