Viktiga mail har felaktigt markerats som skräppost, kan ni göra något åt detta?

Vi på avdelningen för IT och digital infrastruktur är mycket medvetna om att det ibland blir fel i skräppostfiltreringen. I vissa fall blir korrekta epost markerade som skräp och i andra fall blir det ingen markering på post som faktiskt är skräppost.

Vi har ett mycket noggrant öga på alla inrapporterade ärenden samt ser till att justera inställningar löpande. Detta gör att vi fångar upp och blockerar förvånande mängder skräp som slipper hanteras av varje person individuellt. Det är dock i skarven mellan skräp och riktig post som det tyvärr blir fel ibland.
Den enklaste lösningen är att alltid granska din skräpmapp för att vara säker på att ett legitimt epost inte har hamnat där av misstag.

Det är viktigt att rapportera felaktigheter, både riktiga mail som hamnat i skräpposten och spam som har missats, eftersom spamfiltret använder den informationen för att lära sig hela tiden. Här nedan läser du hur du rapporterar eventuella felaktigheter.

Rapportera ett meddelande i Outlook

Om du använder Outlook för att läsa din mail kan du enkelt rapportera ett meddelande som "Inte skräppost och då skickas informationen till Microsoft och du hjälper att förbättra filtreringen i framtiden.

För att rapportera ett meddelande i Outlook klickar du på knappen "Rapportera meddelande".
FAQ Image
Och sedan på "Inte skräppost", "Skräppost" eller "Nätfiske", beroende på vad du vill rapportera.
FAQ Image

Rapportera ett meddelande i Office.du.se

Om du läser din mail via https://office.du.se, så kan du markera meddelandet som "Inte skräppost". Genom att göra detta hjälper du att förbättra filtreringen i framtiden.

  • Klicka på 3 prickorna mailets i högre hörnet
  • Klicka på Rapportera meddelande
    Välj "Inte skräppost", "Skräppost" eller "Nätfiske", beroende på vad du vill rapportera. (se bild nedan)
    FAQ Image
Den här artikeln hjälpte mig!