Om du ser ovanstående felmeddelande i din webbläsare vid inloggning kan detta bero på:
- Du har använt webbläsarens "bakåt-knapp" efter inloggning.
- Du har av misstag sparat ett bokmärke till inloggningstjänsten istället för webbsidan du försökte logga in på.
- Du har fått en länk skickad till dig där samma misstag som ovan har gjorts.
Om du använder Safari på iOS/iPadOS/MacOS
Apples webbläsare Safari på iOS 12 (iPhone/iPad) och MacOS 10.14 (Mac) har ett fel som gör att inloggningstjänster med Single Sign-On, som denna, går sönder. Detta gäller även tidigare versioner av dessa operativsystem.
Dessa versioner lanserades av Apple 2018. Det innebär att de är mycket gamla och inte längre får säkerhetsuppdateringar (sista uppdatering av iOS 12 i januari 2023, sista uppdatering av MacOS 10.14 i oktober 2021).
För iOS/iPadOS finns andra webbläsare än Safari tillgängliga men dessa tvingas ändå (av Apple) att använda Safari "bakom kulisserna". Det innebär att det ej går att lösa detta problem genom att installera en annan webbläsare. På MacOS är det möjligt att lösa problemet genom att installera exempelvis Chrome, Edge eller Firefox. Dock rekommenderar vi att du uppdaterar ditt system då säkerheten ej kan garanteras i gamla versioner av operativsystemen.